Vi hör av oss inom 24 timmar. ×

CASE: INTERNETSTORES

Effektiv lösning för returhantering

Internetstores är världens ledande återförsäljare av cyklar. Genom E-handelsplattformerna fahrrad.de, Brügelmann, Bikester, Probikeshop, Campz och Addnature erbjuder de 130 000 produkter och 1 300 olika varumärken. Den starka onlineverksamheten förstärks av lokala butiker i Tyskland, Sverige och Frankrike och ett växande nätverk av mobila service partners. Internetstores Group är en del av SIGNA Sports United och har cirka 800 anställda i Stuttgart, Berlin, Lyon och Stockholm.

Eftersom Internetstores levererar direkt till slutkund måste tekniskt komplexa produkter som cyklar förberedas och förmonteras innan frakt. Kunden kan sedan montera den nya cykeln med bara några enkla steg. Redan 2016 var efterfrågan på cyklar stor och den första monteringslinjen installerades hos Internetstores Gehrde. Lösningen togs fram genom ett nära samarbete mellan Internetstores och OCS. Systemet har en specialdesignad produktbärare för hantering av samtliga montage steg – från barncyklar till avancerade el-cyklar.

Processbehov hos Internetstores

Det första OCS systemet i Gehrde har utökats flera gånger under de senaste åren. Tack vare det flexibla och modulära transportssystemet har det anpassats på ett smidigt sätt till den ständigt ökande efterfrågan. En central del inom e-handel är hantering av returer på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt. Fram till 2019 hanterades returerna på Internetstores i Esslingen, men baserat på tidigare erfarenheter med OCS Overhead Conveyor System i Gehrde beslutade Internetstores att installera ytterligare ett OCS system för att hantera returer. Placering: Stuttgart-Untertürkheim.

Åtgärd från OCS

Lösningen utformades specifict för att passa i befintlig anläggning. På grund av det stora antalet enheter som skulle hanteras blev lösningen ett tvåvåningssystem. Rutinerna för returhanteringen liknar hanteringen av nya varor. Utöver produkthanteringsprocessen integrerades även en fotostudio i systemet.

Lösning för returhantering

Returlådorna öppnas på två uppackningsstationer och cyklarna hakas fast i OCS-systemet. Produktbäreren har liknande struktur som monteringslinjen i Gehrde. Transport sker automatiskt från uppackningsstationerna till monteringsstationerna och vidare till nästa våning mha OCS vertikala transportörer. Efter montering/besiktning transporteras cyklarna till fotostudion och därifrån till packstationerna. Hela OCS systemet är helautomatiskt och kopplat till kundens eget affärssystem, så att exakt spårning av produktern är möjligt genom hela processen.

Resultat

Från och med 2020 var det inte längre ekonomiskt försvarbart att hantera antalet returer för hand. Returhanteringen behövdes därför automatiseras. Förutom mycket bättre ekonomi är processen nu helt spårbar. Snabbare hantering gör att varorna återintegreras i värdekedjan mycket tidigare.

”Genom att använda OCS hängande transportsystem har arbetsflödet optimerats och effektiviserats. Vi kan nu fokusera på produkten och behöver inte längre oroa oss för separat hantering av delar (leverans av delar till arbetsstationerna). Dessutom gör systemet det möjligt att matcha olika typer av cyklar med lämplig medarbetare utifrån komplexitet. Detta kontrolleras av Internetstore ERP. På så sätt uppnår vi en perfekt balans mellan kvalitet och kvantitet. ”
– Eduard Jesser, Head of Returns, Internetstores.